Mikaelskolans Vision och Mål
“Du omsluter mig på alla sidor och håller mig i din hand”
Detta bibelord från Psalm 139:5 ligger till grund för skolans logotype och inriktning.
Allt arbete i Mikaelskolan ska präglas av omsorg, värme och sanning, Målet är att nå de kunskapsmål som främjar fortsatt studerande samt ger trygga och frimodiga barn – i sig själva och i Gud.
Detta är visionen som driver alla medarbetare i vår skola.
Eleven som lämnar Mikaelskolan ska utifrån sin unika personlighet och mognadsgrad:
• veta så mycket om kristen etik och tro att han/hon kan ta personlig ställning
• ha kunskaper och färdigheter för att kunna utforska, ifrågasätta och bedöma
omvärlden och forma samhället
• ha ett gott självförtroende och vara medveten om sina styrkor och svagheter och
utveckla sin unika personlighet
• kunna ta ansvar för sig själv, sitt liv och för andra
• äga social kompetens och visa empati och respekt, kunna samarbeta, lösa
konflikter och ha ett rikt språk
Normer och värden:
• att alla på skolan känner sig respekterade och respekterar andra.
Elev – elev, elev – vuxen, vuxen – vuxen.
• att skapa en medvetenhet och förståelse för barns olika förutsättningar, i Sverige
samt i övriga världen
• att nå nolltolerans mot alla former av diskriminering och kränkande behandling.
Kunskap:
• alla elever skall när de lämnar år tre minst ha nått uppnåendemålen för år 3 dvs,
kunna läsa och skriva, räkna och förstå de fyra räknesätten.
• alla elever i år fem skall minst ha nått uppnående målen för år 5 i samtliga ämnen.
• alla elever i år nio skall lämna skolan med så goda resultat som är möjligt utifrån
individens förmåga och prestationer med minst målet godkänt som sikte.
• eleverna skall känna till grunderna i den kristna tron när de lämnar Mikaelskolan.
• alla elever skall känna till förutsättningarna för en god miljö och förstå grundläggande ekologiska sammanhang.
• alla elever skall förstå och ha kunskap om den egna livsstilens betydelse för hälsan och miljön.
Mikaelskolans målsättning är att vara en skola:
• där Guds kärlek genomsyrar och präglar verksamhet och samvaro
• som formas i samarbete med hemmet utifrån Bibeln
• där alla elever och vuxna får ett respektfullt och värdigt bemötande
• med en god och lugn arbetsmiljö som främjar elevens lärande och kunskapsinhämtande, där lust för lärande, nyfikenhet, uthållighet och fokusering utvecklas
Elevens ansvar och inflytande:
• alla elever skall känna till målen och vilka krav som ställs inom de olika
arbetsområdena och ämnena.
• alla elever skall tränas i att ta ansvar för sitt eget lärande och sin arbetsmiljö.
• alla elever skall regelbundet delta i och förstå innebörden av ett demokratiskt
gruppmöte.
• alla elever skall vara medvetna om vilket inflytande de har över sina studier samt
ges ett ökat inflytande med ålder och mognad.
Föräldraverksamhet:
• att skolan och hemmet samverkar runt elevens hela skoldag samt kunskapsutveckling